miercuri, 7 martie 2012

Problemele R.A.T.B.-ului identice cu ale I.T.B.-ului

          O ancheta a Televiziunii Romane, realizată în 1980, a scos la iveală un transport public depășit, prost manageriat și cu dotari rudimentare. Asta în contextul în care rețeaua de metrou avea doar șase stații iar pe hârtie traficul de suprafață „mergea” strună.
          În 1980 transportul public din București era zilnic pus la grea încercare. Numărul impresionant de fabrici din Vestul şi Sudul Capitalei trebuia „alimentat” dis-de-dimineaţă cu oameni ai muncii. Seara aceeași problemă: oamenii muncii trebuia trebuia transportaţi către cartierele-dormitor, pentru odihnă. Cum planurile lui Nicolae Ceauşescu cu metroul bucureştean erau abia la început, acum 32 de ani era funcţională doar magistrala 1 între Timpuri Noi și Semănătoarea (actuala Petrache Poenaru) cu o lungime a liniei de 8,63 km și 6 stații. În aceste condiții cele patru milioane de călătorii zilnice era asigurate în mare parte de transportul în comun de suprafaţă care trebuia să-şi facă loc, spre exemplu, printre cele 10.000 de vehicule care treceau într-o oră de flux intens prin intersecţia de la Universitate.


      Flux si reflux pe magistralele capitalei - o ancheta tvr din anul 1980

           Maşinile vechiului RATB, intitulat atunci ITB (Întreprinderea de Transport Bucureşti), transportau într-o oră, şi numai într-un singur sens, 35.000 de călători pe magistrala Nord -Sud, 20.000 pe magistrala Est-Vest şi 31.000 pe bulevardul Armata Poporului, arata ancheta Televiziunii Romane. Pe lângă cifrele prezentate, materialul aducea în prim-plan şi chestiuni care arătau putreziciunea sistemului: risipa de motorină din autobaze, timpul de aşteptare al călătorilor în stații care de multe ori sarea de 30 de minute, mizeria din autobuze sau kitsch-ul din cabinele şoferilor. Ancheta, intitulată “Flux şi reflux pe magistralele Capitalei”, are însă un strop de neverosimilitate: într-o societate cu economie planificată, în care propaganda de partid impunea ca până şi ştirile să respecte un anumit tipar, este aproape de neînţeles cum un astfel de material a putut aduce prejudicii de imagine unei companii de stat condusă de un politruc din nomenclatura comunistă.

           Problemele care sunt acum in trafic, nu sunt deazi, sau de ieri . In urmatorul clip, veti vedea ca probleme in trafic, erau si in anii 70. Cu toate ca erau putine masini, probleme erau..Un sofer al ITB-ului, spune ca aglomeratia se produce din cauza celor care au masini, ca stau acasa pana in ultima clipa, dorm mai mult si pleaca la serviciu cu cateva minute inainte de a intra la lucru...Ce gandire, ce om...Genial...Mare om.



          Chiar daca au evoluat lucrurile (mentalitatea angajatilor, dar si mijloacele de transport in comun), si acum sunt zone in care stai la autobuz de-ti vine rau. Sunt linii de tramvai care circula destul de des, dar nu poti urca in vagon, pentru ca este plin ! Ca si acum 30 de ani, managementul companiei este prost condus ! Daca vreti sa vizionati tramvaie, autobuze, troleibuze care apartineau regiilor de transport in comun din majoritatea oraselor din tara, dar si ex-tramvaie si alte automobile care apartieneau regiilor, va recomand saitul acesta www.ratb.stfp.net . Gasiti mijloace de transport in comun, de la fiecare linie de transport din Bucuresti, dar mai aflati si unde gasiti mijloace de transport asemanatoare.
          Daca sunteti pasionati de mijloacele de transport in comun (autobuze, tramvaie sau troleibuze) puteti vizita muzeul RATB, situat pe strada TRAPEZULUI nr 4, din sectorul 3, la complexul sportiv RATB ( Informaţii: 031.425.04.82 ). Puteti ajunge cu metroul pana la statia 1 Decembrie 1918. Muzeul se alfa in spatele pietei Trapezului..

          Daca nu v-am plictisit si mai aveti chef, puteti viziona urmatorul film didactic facut in anii 80 de ITB pentru instruirea controlorilor ( filmul este tradus si in engleza ! )
  p.s. - acest film dureaza aproape 48 de minute !


          Ca sa pun si cireasa de pe tort, va mai dau ceva de vizionat. Doua video-uri in care  veti vedea autobuze si troleibuze care au circulat in Bucuresti. In primul video autobuze si troleibuze care au circulat pana in 1990 dar si cateva autoutilitare, iar in celalalt filmulet, autobuze care au circulat in Bucuresti dupa anul 1990.

 p.s.- Astept comentarii
 Vizionare placuta..Toate cele bune !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu